The budget planning and quality in higher education institutions in Ecuador. Intention and reality
Keywords:
budget planning, quality, higher educationAbstract
This work shows the changes in higher education in Ecuador, following the new Constitution of 2008, which was the center of a reform process aimed at strengthening the role of the State in the implementation and control of public policies related to higher education, in order to achieve a more just, equitable system, depending on the development of the country. Through extensive and comprehensive documentary analysis, it is shown that during the reform process marked by the accelerated search for quality, this teaching and the institutions responsible for it, it was underestimated the importance of budgetary planning, for the evaluation of the performance of these institutions and the control of the resources earmarked for their development.
References
CITAS
Allison, G. (1971). Essence of Decision. Boston: Little Brown.
Armijo, M. E. (2014). Calidad del gasto público y reformas institucionales. Santiago de Chile: CEPAL. Serie Macroeconomía y Desarrollo. ISSN 1680-8843.
Asamblea Constitucional del Ecuador. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Quito, Ecuador.
Cabezas Cevallos, C. B., Imbaquingo Pérez, M. I., & Peñaherrera Guerra, P. P. (2019). Una visión crítica a varios elementos del sistema de aseguramiento de la calidad de la educación superior del Ecuador aplicados en la última década. Revista Latinoamericana de Política y Administración dela Educación. RELAPAE. Vol (6) No. 10 ISSN 2408-4573 , 131-144.
CEAACES. (2013). Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Recuperado 06 26, 2017 Obtenido de www.ceaaces.gob.ec
CEAACES. (2016). Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Obtenido de http://www.ceaaces.gob.ec/sitio/wpcontent/
CES. (2018). Consejo de Educación Superior. Reglamento de Aplicación de la Fórmula de Distribución de los Recursos. Obtenido de http://www.ces.gob.ec
Chirinos Palencia, T. (2015). Vinculación de los Planes Operativos y el Presupuesto: en el marco de la técnica de presupuesto por proyectos. Revista Arbitrada del CIEG , 27-51.
Colina, L. (2012). La planificación presupuestaria en universidades públicas. Venezuela: Universidad de Zulia.
CONEA. (2009). Evaluación de desempeño institucional de las Universidades y Escuelas politécnicas del Ecuador. Quito: CONEA.
Cuspineda, O. (2007). Costo II. La Habana: Universidad de La Habana. Facultad de Contabilidad y Finanzas.
Desarrollo, S. N. (2016). Secretaría de Información - Dirección de Normas y Metodologías. Obtenido de www.planificacion.gob.ec
Eaton, J. (2012). An Overview of U.S. Accreditation Council for Higher Education Accreditation. Obtenido de http://files.eric. ed.gov/fulltext/ED544355.pdf .
Ecuador, A. N. (2004). LOTAIP, Ley Orgánica de Transparencia y Acceso a la Información Pública. Quito.
Ecuador, P. d. (2016). LOSEP, Ley Orgánica de Servicio Público. Quito.
Estrada Cingualbres, R. (2009). Tendencias en la educación superior en América Latina. Revista Pedagogía Universitaria. 7 (3).
Homgren, C. (2005).Contabilidad de Costos. La Habana: FELIX Varela.
IESALC/UNESCO. (2002). Informe Nacional de Educación Superior.
Juran, J. (1990). El liderazgo para la calidad. Un manual para directivos. México: Díaz de Santos, S.A.
Koontz, H., & Weihrich, H. (1998). Administración una perspectiva global. México: McGraw-Hill Interamericana.
LOES, P. d. (2010). LOES, Ley Orgánica de Educación Superior. Quito, Pichincha, Ecuador: Registro Oficial LOES. Quito, Ecuador, Pichincha, Ecuador: Registro Oficial No 298.
LOES, P. d. (2018). LOES, Ley Orgánica de Educación Superior. Quito, Pichincha, Ecuador: Registro Oficial LOES. Quito, Ecuador, Pichincha, Ecuador
Mallo, C., Kaplan, R., Meljem, S., & Jiménez, C. (2000). Contabilidad de Costos y estratégica de Gestión. España: Prentice Hall Iberia.
Maning, N., & Arizti, P. (2010). La institucionalización de la cultura del desempeño en el sector público. Mejorando la Calidad del Gasto público a través del uso de indicadores de desempeño en México. Publicación del Grupo Independiente de Evaluación del Banco Mundial y Secretaría de Hacienda y Crédito Público, 11-17.
MINFIN, M. d. (2010). Manual de Procedimientos del Sistema de Presupuesto. Quito, Ecuador.
Ministerio de Finanzas del Ecuador. (2010). Código Orgánico de Planificación y Finanzas Públicas. Quito.
Ministerio de Finanzas, M. (2016). Clasificador Presupuestario de Ingresos y Gastos del Sector Público. Recuperado 07, 2017 Obtenido de www.minfin.gob.ec
Minteguiaga, A. (2012). Los vaivenes en la regulación y evaluación de la educación superior en Ecuador. El caso del Mandato 14 en el contexto constituyente. In R. Ramirez, Transformar la Universidad para Transformar la sociedad (pp. 83-124). Quito: SENESCYT.
Ortiz Crespo, S. (2008). Participación Ciudadana: la constitución de 1998 y el nuevo proyecto constitucional. Revista de Ciencias Sociales, Iconos. Vol 13 septiembre. ISSN 1390-1249, 13-17.
Peré, N. (1999). Elaboración y Control de Presupuestos. Barcelona: Gestión 2000.
Polimeni, F. (2005). Contabilidad de Costos. Conceptos y aplicaciones para la toma de decisiones gerenciales. La Habana: Félix Varela.
Prespuesto, M. d. (2018). Normas Técnicas de Presupuesto. Ministerio de Economía y Planificación.
Rama, C. (2009). El nacimiento de la acreditación internacional. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 14, n. 2 , 267-290.
Rama, C. (2006). La Tercera Reforma de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Ramirez, P. (1997). Contabilidad Administrativa. México: Mc Graw-Hill.
Reinoso M.V.A., N. M. (2017). Administración, Dirección y Gerencia Pública: Una mirada a la sustentabilidad de su diálogo en el contexto universitario. Revista Orbita Pedagógica. ISSN 2409-0131 , 9.
Rodríguez, N. (2003). Situación del postgrado en el Ecuador. IESALC .
Rojas, J. E. (2011). Reforma universitaria en el Ecuador. Etapa de transición. Revista Innovación Educativa, ISSN: 1665-2673, Vol. 11 núm. 57, octubre -diciembre, 59-67.
Secretaría de Educación Superior, C. y. (2015). Aplicación de la fórmula de distribución de recursos destinados anualmente por parte del estado a favor de las Instituciones de Educación Superior. Obtenido de www.senescyt.gob.ec
SENESCYT. (2013). Ecuador Universitario. Revisado en Julio, 2017 obtenido de http://ecuadoruniversitario.com/noticias_destacadas/las-cifras-de-la-educacion-superior-presentadas-por-la-senescyt/
SENESCYT. (2012). Secretaría Nacional de Educación Superior, Ciencia y Tecnología. Recuperado 06 26, 2017 de http://prometeo.educacionsuperior.gob.ec/
SNIESE. (2013). Sistema Nacional de Información de Educación Superior del Ecuador. Recuperado 07, 2017 de www.sniese.gob.ec
SNNA, S. N. (2016). Reporte de resultados del Sistema Nacional de Nivelación y Admisión, Proceso ENES.
Toscanini Segale, M., Aguilar Guzmán, A., & García Sánchez, R. (2016). Diagnóstico de las políticas públicas de la educación superior en el Ecuador. Revista Cubana de Educación Superior, 2-3.
Véliz, V. (2016). Modelo de evaluación de la calidad de la Universidad ecuatoriana. Experiencia de la Universidad Técnica de Manabí. Pedagogía 2016. La Habana, La Habana, Cuba: Universidad de la Habana.
Véliz, V. (2018). Informe de rendición de cuentas. Portoviejo: UTM.
Véliz, V. (2019). Informe de rendición de cuentas. Portoviejo: UTM.
Véliz, V., García Cruzatty, L., Morales, J. C., & Vázconez Montúfar, G. (2019). Efecto San Mateo en la distribución de recursos por parte del Estado a las Instituciones de Educación Superior públicas en Ecuador. Papeles.
Zambrano-Ramirez, J. (2016). Una mirada crítica al examen nacional para la educación superior en Ecuador. EduSol. ISSN: 1729-8091. Vol.16. No.56, 37-51.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Sending a contribution to the Cuban Magazine of Finance and Prices (RCFP) implies a non-exclusive assignment of rights, which includes: Reproduce the Article in whole or in part and communicate the Article to the public in print or electronic format, combined or not with the works of third parties, such as by making the Article available to the public via the Internet or any other network, as part of a database, with on-line or off-line access, for use by third parties; Translate the Article into other languages and release the translation to the public; Create adaptations, summaries, or excerpts of the Article and other derivative works thereof, and exercise all of your rights in such adaptations, summaries, excerpts, and derivative works; Include the Article, either in its translated, adapted or summarized version, totally or partially, in a computerized database and make it available to third parties; Include the Article, totally or partially, either in its translated, adapted or summarized version, in a selection or compilation of texts; Rent or lend the Item to third parties; Reproduce the Article by means of reprography, without prejudice to legal limitations.
The Author of articles published in the Cuban Magazine of Finance and Prices (RCFP) may exercise the following rights:
- Reproduce the Article, totally or partially, and disseminate its content or make it available to the public, in printed or electronic format, as part of a teaching content or as a compilation, for use in the academic or research field in the institution to the one to which the Author belongs or in those institutions to which he belongs.
- Publish the Article on the Internet or authorize the Author's institution (or any other appropriate organization) to do the same, immediately from the date of publication of the Article in the journal: within the institution's closed network (p. eg, the intranet); or in publicly accessible institutional repositories or centrally organized repositories, provided that a link to the Article is included on the journal's website.
- Grant to the Author's own institution (or any other appropriate organization) the authorization to reproduce the Article in order to prevent its deterioration or, if the original is in an obsolete format or the technology to use it is not available, in order to ensure that the Article remains available for teaching or research purposes;
- Present the Article at a meeting or conference, and distribute copies of the Article to those attending the event.
- Grant end users at the Author's own institution (or any other appropriate organization) permission to copy, use, transmit, and publicly perform the work and to create and distribute derivative works.